532px-rozemarijn

Betere hersenwerking door etherische olie met Rozemarijn.

In Uncategorized by Frans Kleverlaan

De stimulerende werking van rozemarijn is al vaak het onderwerp van onderzoeksprojecten geweest. Zoals een actueel onderzoek aantoont, kan rozemarijn niet alleen de doorbloeding in de hersenen verbeteren, maar zelfs de achteruitgang van het geheugen bij o.a. ouderen tegen gaan. Dit is te danken aan de werkzame stoffen die rozemarijn bevat zoals kamfer, cineol, carnosol, flavonoïden, saponinen en bitter- en looistoffen. In een wetenschappelijke studie hebben onderzoekers enige tijd geleden de werking van rozemarijn op het mentale prestatievermogen van ouderen tussen de 65 en 90 jaar onderzocht*. De proefpersonen moesten verschillende opdrachten uitvoeren, aan de hand waarvan hun aandachtsvermogen en hersenprestaties werden beoordeeld. Het resultaat was eenduidig: vooral wat betreft het aandachtsvermogen en de snelheid waarmee de hersenenwerkten, deed de ‘rozemarijngroep’ het duidelijk beter dan de proefpersonen bij wie een placebo werd gebruikt.

Soortgelijk onderzoek – in dit geval naar de ‘invloed van etherische oliën op het menselijk aandachtsvermogen’ – werd gedaan aan de medische faculteit van de Ludwig-Maximilian-Universität in München (Klinikum Großhadern) in samenwerking met het farmaceutisch instituut (Pharmazie zentrum) van de universiteit in Wenen onderleiding van professor Gerhard Buchbauer met ylangylang, pepermunt en jasmijn**. De reactietijden konden met deze oliën positief worden beïnvloed. De waarnemingen bij zes groepen werden met elkaar vergeleken en in verschillende fasen geanalyseerd.

 

Bronnenlijst:

* Pengelly A, Snow J, Mills SY, Scholey A, Wesnes K, Butler LR. Short-term study on the effects of rosemary on cognitive function in an elderly population.J Med Food 2012; 15(1): 10-17.

**”The Influence of Essential Oils on Human Attention” (I: Alertness): Ilmberger Josef, Heuberger Eva, Mayerhofer Claudia, Dessovic Heidrun, Kowarik Dietlinde en Prof. Dr. Buchbauer (gepubliceerd in: Oxford University Press 2001).

 


Share this Post